About Me

My photo
SAYA SEORANG FULL TIME PRIVATE PRACTITIONER YANG MEMPUNYAI KLINIK PERGIGIAN SENDIRI YANG BEROPERASI 6 HARI SEMINGGU DI KANTHAN CHEMOR PERAK.WAKTU URUSAN:SABTU-KHAMIS DAN CUTI UMUM 10 AM-8PM DAN JUMAAT CUTI.FREE DENTAL CHECK UP&CONSULTATION.SEMUA RAWATAN DISEDIAKAN TERMASUK IMPLAN DAN COSMETIC DENTISTRY.SEMUA PADA HARGA YANG BERPATUTAN.SAYA DI SINI ADALAH UNTUK MEMBANTU ANDA DAN BERKONGSI SERBA SEDIKIT PENGETAHUAN.JADIKAN DOKTOR GIGI SAHABAT ANDA..!!LET US MAKE U SMILE!!!

Monday, February 8, 2010

ORTHODONTIK:BILAKAH SEBAIKNYA DIMULAKAN?

Orthodontik(Pendakap gigi) ialah sejenis rawatan yang bertujuan membaiki susunan gigi yang tidak teratur supaya dapat mencapai keadaaan paras muka yang lebih berseri dan membantu pengunyahan serta memudahkan untuk pembersihan gigi.
Bila patut mula?Pada peringkat umur 10-14 tahun(sebaiknya semua gigi kekal telah tumbuh untuk applians tetap).Tetapi adakalanya perlu dilakukan lebih awal bergantung kepada keadaan.
Apa yang menyebabkan seseorang itu memerlukan rawatan ortodontik?
1)Keturunan.Saiz dan posisi rahang yang tidak normal.cth;jongang
2)Tabiat buruk.cth:menghisap jari,puting,sering menjelir lidah
3)Masalah Ruang.cth:cabutan gigi susu yang terlalu awal kerana kerosakan gigi dan cabutan gigi kekal yang tidak diganti dengan gigi palsu atau tanpa mantainer

No comments:

Post a Comment